og sammenhængende plan
bedre planlægning
i budgetestimaterne
Data skaber forståelse, og forståelse fører til bedre beslutninger. Beslutninger, der gør det nemmere at opnå succes med virksomhedens strategi. Det kaldes Corporate Performance Management (CMP). CPM handler om at sikre sammenhæng mellem strategi, finansielle planer og eksekvering. Det drejer sig om at udnytte information til at træffe mere velinformerede beslutninger. Virksomheder, der baserer deres beslutninger på data og fakta, er allerede syvmileskridt foran deres konkurrenter.
Gennem automatiserede løsninger sikrer man, at ændringer i strategi og tiltag hurtigere kan indarbejdes i planer uden at bruge alt for mange ekstra ressourcer. Ofte bruges løsningerne til økonomifunktionen, hvor budgettering og forecast-processerne skal indfri de strategiske planer og planlægge virksomhedens fremadrettede aktiviteter. Budget og forecast er ofte ressourcetunge processer med gensidige afhængigheder, hvor de seneste opdateringer ikke er afspejlet i en samlet økonomisk plan. Regnskabskonsolidering, lønsomhedsmodellering og finansiel risk management er derfor andre løsningsområder inden for Corporate Performance Management.
- Robust og effektiv databehandling
- Versionsstyring med gennemberegning af scenarier
- Integreret planlægning med P&L, Balance og cash-flow
- Sammenhængende årshjul – forecasts og budgetter
- Produkt- og
kundelønsomhed - Strategisk planlægning
af nye initiativer
Orkestrer opdatering af budgetter til UG
En CPM løsning giver mulighed for, at afdelingsansvarlige involveres i budget og forecastprocessen ved løbende at opdatere deres forventninger baseret på nyeste information. Effekterne gennemberegnes og giver et opdateret billede af virksomhedens samlede forventninger til resten af perioden.
Øger medarbejdernes engagement
Klare mål og regelmæssig feedback på præstationer skaber en kultur, hvor medarbejdere ved, hvad der forventes af dem, og hvor de belønnes for deres indsats. Dette øger engagement og produktivitet.
Løsning til de fleste udfordringer
- Manglende strategisk fokus
- Manglende overblik over ydeevne
- Reduceret konkurrenceevne
- CPM sikrer, at alle dele af organisationen arbejder mod de samme strategiske mål. Det skaber en klar forbindelse mellem strategi, operationer og individuelle præstationer, hvilket øger effektiviteten.
- CPM giver mulighed for kontinuerlig overvågning af virksomhedens resultater, så der hurtigt kan reageres på afvigelser eller identificeres muligheder for forbedringer.
- Virksomheder, der effektivt bruger CPM, kan bedre tilpasse sig ændringer i markedet og udnytte nye muligheder. Det giver dem en fordel i forhold til konkurrenterne.