og målsætninger
strategi og data
på tværs af virksomheden
En datastrategi er en langsigtet vejledende plan, der definerer medarbejdere, processer og teknologi for at løse de dataudfordringer, virksomheden står med. Strategien sikrer, at de forretningsmæssige behov imødekommes, og at løsningen analyserer virksomhedens datamodenhed og arkitektur.
En velkomponeret datastrategi er afgørende for, at virksomheder og organisationer forbliver relevante, konkurrencedygtige og innovative. Datastrategien vil ofte være en vigtig forberedende opgave forud for et implementeringsprojekt indeholdende en operativ model med de nødvendige kompetencer og roller samt en praktisk styring af data. Business Intelligence udvikles i takt med forretningens løbende udvikling, men allerede ved opstart er det nødvendigt at prioritere opgaver og skabe et roadmap for den videre udvikling, så fremtidige behov tænkes ind i den nærværende løsning. Datastrategien er en delvist forberedende opgave i forhold til forankringer og adoption af løsninger til eksisterende og nye arbejdsgange.
- Identificerer behov, der løser dataudfordringer
- Definerer medarbejdere, processer og teknologi
- Analyserer virksomhedens datamodenhed
- Holder virksomheder konkurrencedygtige og innovative
- Skaber et roadmap for den videre udvikling
- Tænker fremtidige behov ind i løsningen
Business intelligence er mere end teknologi
En datastrategi er med til at sætte retning for, hvordan virksomheden bliver endnu bedre til at anvende data til at træffe bedre beslutninger og sikrer governance, uddannelse og adoption af de udviklede løsninger.
Datapoolen vokser og skal dække flere formål
Mængden og variation af data stiger, og dataforbrugerne i dag har forskellige formål. Mens nogle diskuterer KPI’er, undersøger andre nye sammenhænge i data, ligesom AI/ Machine learning stiller krav til større computerkraft og nye teknologier, der gør det muligt at indsamle, modellere, analysere og formidle data med den fornødne fleksibilitet.
Løsning til de fleste udfordringer
- Manglende retning og klarhed
- Svært ved at måle succes og fremskridt
- Højere omkostninger
- En datastrategi giver organisationer en klar plan for, hvordan data skal håndteres. Dette skaber konsistens på tværs af hele organisationen, hvilket sikrer, at alle afdelinger arbejder mod de samme mål og bruger data på en sammenhængende måde.
- En datastrategi definerer klare mål og KPI’er, der gør det muligt for organisationer at måle succes og spore fremskridt over tid. Det sikrer, at dataindsatser er fokuserede og målrettede mod at opnå specifikke forretningsmål.
- En veldefineret datastrategi kan hjælpe organisationer med at optimere deres datainvesteringer, reducere unødvendige omkostninger og forbedre den overordnede effektivitet af deres datahåndtering